top of page

Stay on message!

Zó belangrijk is goed communiceren

Bij Lockefeer Communicatie & Creatie weten we dat een gezond bedrijfsimago staat of valt met goede, consistente communicatie. Dat dit niet alleen geldt voor ondernemingen, maar vanwege de korte felle duur ook voor verkiezingscampagnes, zien we nu duidelijk in de Verenigde Staten. De komende weken brengen we wat inzichten in hoe communicatie een campagne kan helpen, en hoe het er een om zeep kan helpen. Correspondent Hans van den Nieuwendijk volgt het nauwlettend.

Vandaag kreeg ik een e-mail van Donald zelf. Nu ja, van zijn campagne dan. Met nog maar een paar dagen te gaan voor het volgende debat, komende zondag, vraagt hij om feedback over het eerste debat. En met het vicepresidentiële debat in het achterhoofd kan Mr. Trump wel wat advies gebruiken. Maar alles gaat naar wens, zeggen ze. Mike Pence won dinsdagavond glansrijk en Trump was de overduidelijke winnaar van het eerste presidentiële debat. Hillary Clinton is een oplichter, ze verrijkt zich met het geld van haar liefdadigheidsinstelling en ze liegt dat ze barst.

 

Wat het onderwerp van discussie op de Amerikaanse nieuwszenders ook is, welke vraag er tijdens een debat of persconferentie ook wordt gesteld, het is zelden een antwoord op een vaak prangende vraag.

 

Stay on message, heet het en het is communicatieregel nummer 1 van elke campagne. Daar win je verkiezingen mee. Kom niet in een netelige discussie terecht, blijf hameren op wat je goed doet en vooral, stel de tegenpartij in een kwaad daglicht. Wat de vraag of opmerking ook is. Een recept voor een overwinning.

 

Tenzij je een opvlieger bent, rancuneuze aanleg hebt en geen enige politieke overlevingskracht bezit. Achter de campagnedeuren van De Donald zitten de woordvoerders, adviseurs en vertrouwelingen onveranderlijk en voortdurend met samengeknepen billen. Wie gaat-ie nu weer onderuit halen. Trump is een  larger-than-life showman, een bombastische handelaar die zegt wat hij vindt en roept wat er in hem opkomt. En dat ziet een groot deel van zijn achterban graag. Voor staying on message is discipline nodig.

 

Met de komst van campagneleider Kellyanne Conway is er wat discipline gekomen. De autocue probeert Mr. Trump in een vast en strak stramien te houden met een speech waaruit talkingpoints gedestilleerd worden voor de mannen en vrouwen in het veld, zodat vooral de twijfelende kiezer, overal hetzelfde leest, ziet en hoort. Eenheid in communicatie, eenvoud in bericht.

 

Maar dit zijn geen conventionele verkiezingen. En het is geen conventionele presidentskandidaat. Het gaat even goed en dan neemt zijn instinct het over. Zelfs zijn running mate verdedigde tijdens het debat van dinsdag de vergaande uitspraken van zijn baas niet. Dus wat voor feedback geef je iemand die liever op uitspraken reageert dan het gesprek van de dag regeert?

 

Ik lees de e-mail nog eens. Mijn vinger hangt boven de DELETE-knop…

bottom of page